Versnelling Digitale Geletterdheid

Eind juni was er een mooie bijeenkomst over de noodzaak van de versnelling van Digitale Geletterdheid in het onderwijs. Er waren verschillende gasten uitgenodigd uit verschillende takken van de Nederlandse Maatschappij. Ik was ook gevraagd of ik iets kon vertellen over het onderwijs.

De Keynote werd gegeven door Andreas Schleicher (Directeur Onderwijs en Vaardigheden en adviseur Onderwijsbeleid bij de OESO) In mei werd het PISA-onderzoek 21st-Century Readers gepubliceerd waarin vooral wordt gekeken naar de digitale skills van jongeren.

Uit recent Europees onderzoek van de OECD, PISA, blijkt dat in Nederland ruim een derde van de Nederlandse kinderen niet heeft geleerd hoe ze feitelijke informatie kunnen herkennen. Ook wordt onderstreept dat Nederlandse kinderen uit een kansarm milieu onder het OESO-gemiddelde scoren.
Er is in Nederland inmiddels brede overeenstemming dat digitale geletterdheid zo snel mogelijk een plek moet krijgen in het onderwijscurriculum. Ook vanuit de politiek hebben VVD, D66 en PvdA het belang van digitale vaardigheden in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen. Echter, laat de implementatie van digitale geletterdheid in het curriculum nog op zich wachten. Hoe kunnen we dit versnellen en wat is er nu al mogelijk? Hierover gaan we met belangrijke spelers uit het veld in gesprek.

Er waren na deze keynote een 3-tal panel discussies met verschillende mensen uit het veld.

Over de noodzaak van digitale geletterdheid in het onderwijscurriculum is men het eens. Maar hoe zetten we deze noodzaak om in het versneld en structureel aanbieden van digitale geletterdheid aan alle leerlingen in Nederland? ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en VodafoneZiggo nodigen u van harte uit om dit webinar terug te kijken. Hierin gaan we in gesprek gaan over de gezamenlijke actie vanuit het onderwijs, overheid en marktpartijen. Hier kun je het manifest lezen van het pleidooi versnelling digitale geletterdheid in het onderwijs.

Share this:

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *