CAS Meeting 2017

Half juni was ik bij de CAS meeting op de universiteit van Birmingham. CAS is de organisatie in de UK die het curriculum hebben neergezet met betrekking Digitale Geletterdheid. Ik was vooral geïnteresseerd in het stuk rond Computational Thinking. Ik was er samen met Sandra Legters die vorige jaar ook al was geweest. We vertrokken op vrijdagavond met het vliegtuig en hadden een mooi hotel vlak bij het prachtige station in Birmingham.

Op zaterdagochtend konden we een bus nemen naar de universiteit, na een zoektocht op de mooie universiteits-campus vonden we de locatie. We kregen informatie over hoe CAS was georganiseerd. Ze werken met enthousiaste docenten die zogenaamde hubs hebben (docenten die andere docenten opleiden en ondersteunen) en deze hubs die kunnen hun informatie ook weer halen bij experts. Er was een lezing van Mark Guzdial, die vertelde over het onderzoek wat ze doen hoe je meer rendement kunt halen uit computeronderwijs. Eén van de dingen is dat je leerlingen eerst hun antwoord moet laten voorspellen en daarna het pas moet laten maken/uitrekenen.

Na de keynotes ging ik in een sessie van Barbara Ericson over hoe je leuke afbeeldingen kunt maken met Python. Zij hebben daarvoor een mooie omgeving gemaakt waarin eenvoudig oefeningen staan. Ik vond het leuk om hier dingen uit te proberen en de link ga ik later nog eens bekijken.

Ik had daarna een lezing over de micro:bit maar daar had ik iets meer van verwacht en dat er iets meer verbreding en verdieping in zat.

Na de lunch ging ik naar een bijeenkomst van James Franklin over 10 jaar les geven in Computational Thinking. Hij gaf 10 tips die je moet doen. Eén daarvan was veel unpluged dingen doen maar de leerlingen ook gewoon boeken laten lezen over programmeren. Maak een little-library in de klas.

Hierna waren de afsluitende keynotes. Miles Berry liet een website zien die ze aan het maken zijn waarin je de antwoorden eerst moet bespreken en daarna laat hij zien hoe andere de vraag hebben geantwoord. We kregen zelf ook papiertjes met A, B, C en D en we moesten mee doen. Hierdoor is de focus niet op het goede of foute antwoord maar meer op hoe kom je tot je antwoord. En daarna kwam Linda Liukas met haar inspirerende verhaal. Hoe anders het in ieder land gaat, dat je uit moet gaan van het creatieve. Kies liever voor het creatieve scratch dan voor gesloten code.org met maar één antwoord goed. Kies voor unplugged en probeer de kinderen het spelend te leren.

De meeste slides van de conference zijn hier te vinden. We hebben in de avond nog met een aantal nederlandse collega’s gezellig gegeten.

Op zondag hebben we wat sightseeing gedaan en toen was het tijd om weer naar Huis te gaan.

We hebben voor de CAS organisatie nog een klein filmpje gemaakt met 5 tips:

  1. It is not them, but us
  2. It doesn’t matter what language you teach coding to chidren, it is way of thinking
  3. Look around in your classroom, you can teach coding with anything around you
  4. You have to discuss the answer, before you give it
  5. It was a great atmoshere
Share this:

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *