9e Edcamp Nederland

Half maart was er weer de 9e EDcamp met zo’n 60 deelnemers. (EDcamp is een zogenaamde unconference en kenmerkt zich doordat er geen uitgenodigde sprekers zijn, het is gratis en er zijn geen commerciele activiteiten en dat de inhoud bepaald wordt door de deelnemers). Natuurlijk wat hij deze keer online maar dat kon de pret niet drukken. Ik had me al ingeschreven om een workshop te geven en ik was benieuwd naar alle andere dingen die de deelnemers spontaan gingen vertellen. Op een EDcamp komen onderwijs mensen bijelkaar die tools, tips, ideen met elkaar willen uitwisselen. De organisatie was in handen van: Paticia van der Slobbe en Rhea Flohr. Ze hadden vooraf een padlet gemaakt waar iedereen vooraf aan de dag al zijn tips op kon zetten. Daarnaast hadden ze een playlist gemaakt die je kon aanvullen en zelf in de ommetjes app een groep aangemaakt en op een flipgrid kon je een boek promoten waar je erg enthousiast over ben. Genoeg voor en napret om met elkaar te delen.

Voor dit event was er een wonder.me omgeving aangemaakt. Dat was voor sommige een beetje zoeken, maar ik vind het een leuke omgeving. Als je naar iemand toe “loopt” dan kom je vanzelf in een cirkel terecht en kun je elkaar zien en horen. Echt prachtig. Je kunt vakken maken (als breakout rooms) maar er is ook veel ruimte voor gezellig bijkletsen. Je kunt in deze omgeving 1500 mensen tegelijk in de room hebben. Je kunt centraal inbreken in de sessies en iedereen weer samen laten komen. De cirkels kunnen maximaal 15 man hebben. Dus als je perse bij een workshop wil zijn, dan moet je zorgen dat je in de juiste cirkel ben.

Mijn eerst workshop was maak een Online Escape room gegeven door Bart Pardoel. Ik had zelf wel eens een online escape room gemaakt met Onenote, GoogleSite’s. Dus ik was erg benieuwd naar deze sessie en dat waren meer mensen. Bart begon zijn sessie over gamification wat niet meer alleen game elementen toevoegen aan bestaande les, maar echt iets nieuws maken. Dit kost natuurlijk veel meer tijd, maar is veel effectiever. Hij deelde zijn Yurls pagina die hij gebruikt als basis om te gebruiken. Ik was gecharmeerd van de website flippity met allemaal verschillende tools. Het lijkt een beetje op classtools. Maar binnen deze website heb je een scaverty hunt waar je een template moet maken en invullen om zelf vragen te maken met antwoorden. De slotjes komen willekeurig, dus je kunt met een hele klas doen, iedereen lost en ander slotje op. Hier is de link die hij voor ons had gemaakt. Hij gebruikte ook een whatsapp tool. Wat super grappig is.

Ik gaf zelf een workshop over de microbit classroom website, waar je de code van de leerlingen kunt zien en de leerlingen kunnen eenvoudig een week later verder gaan met deze code. Ik begon de workshop met de eendjes challenge. De eendjes challenge wordt we vaak gebruikt bij een sessie waarin creativiteit centraal staat. Omdat nu alles online moet, kun je dit niet meer doen maar de Lego Foundation heeft nu een online tools waar je dit online ook kunt doen. De duckchallenge. Het leuke is dat ieder eendje anders is ondanks dat iedereen dezelfde vraag krijgt. Maak een eendje van deze lego blokjes. Iedereen krijg precies dezelfde blokjes. De deelnemers scannen de qr code en maken hun eendje, als ze klaar zijn, gaat hun eendje ook in de rivier zwemmen. En je kunt zien hoeveel verschillende eendjes er zijn.

We hadden een lekkere lange pauze waar iedereen werd aangeraden om een rondje te lopen. En na de lunch was ik in de sessie van mevrouw Brilman. Ze liet mij een aantal tools zien die ik een tijd niet had gebruikt, leuk om te zien dat die er nog zij en misschien wel de moeite waar om weer eens in te duiken. Games maken in classtools, digitaal wisbordjewhiteboard.fi, linktree.

Ik zat weer helemaal vol energie na deze leuke online dag. Meerdere mensen hebben een blog geschreven en ik zal hieronder de linkjes zetten naar deze blogs:

Share this:

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *