1 jaar bij Visio #watkanwel

De zomervakantie is een mooie moment om wat te reflecteren op het afgelopen jaar in mijn nieuwe baan bij Koninklijke Visio.

Ik kwam op 1 augustus 2019 in dienst en ik mocht aansluiten bij een lunch met een blinddoek om, ik merkte direct wat het is om helemaal niets te kunnen zien, wat vermoeiend is dat. Ik hield de broodjes en de kaas maar dichtbij me en ik kon ook wel een keer zonder boter mijn broodje opeten. Maar drinken bij elkaar inschenken is wel een uitdaging. De gesprekken met de ook nieuwe medewerkers bij Visio waren direct al heel fijn. Ik voelde me op mijn School in Grave erg thuis en met de andere vier Pauline’s op deze locatie hebben we leuk clubje opgericht. Het lesgeven was steeds een feestje. Ik had een brugklas voor ICT lessen en een bovenbouw klas voor Netwerkbeheer. De leerlingen zijn erg geduldig en we hebben samen steeds kunnen onderzoeken #watkanwel in mijn lessen. Ik miskleunende zo nu en dan, maar regelmatig hadden we bijzonder gesprekken en ervaringen en veel leermomenten bij mij (en de leerlingen). En ik heb dagen op wolkjes gelopen omdat de braille leerling in de brugklas dacht dat ik een jaar of 30 was.

Samen met mijn collega’s hebben we een braille kwartet gemaakt over non-verbale communicatie. Ik ben ook regelmatig bezig geweest met de NAO-robot en ik heb de 40 lessen afgerond, tijdens deze NAO lessen loopt alles nog verre van vlekkeloos. Ook mocht ik een aantal keer op cursus om de basis van braille te leren en te leren over de verschillende visuele beperkingen er zijn. Ik heb toen o.a. met verschillende brillen op bij het revalidatie centrum bij Visio in Apeldoorn gelopen.

Tevens heb in een aantal groepen extra programmeer lessen gegeven. Zo heb ik in de tweede klas van het VSO, micro:bit lessen gegeven waarin ze na een aantal basis lessen zelf dingen gingen maken. Ook in de boven bouw van het SO hebben we een aantal lessen Computational Thinking gedaan met de micro:bit, hourofcode, codewise en de qobo.

Ik draai mee in een aantal projecten zoals de Leerlijn Computational Thinking voor het SO, One Digital School, Inspiratie boxen etc.

Net als iedereen werden wij in maart ook geconfronteerd met de Corona crises. Na de eerste schrik was het prachtig om te zien hoe iedereen zijn schouders er onder zetten en online les gingen geven. Iets wat begin 2020 nog heel ver weg leek, was in maart realiteit. Docenten en leerlingen gingen gezamenlijk aan de slag in Teams. Het was nog veel zoeken. Ik heb wel zo’n 25 tutorial filmpjes van 1 minuut gemaakt, we hebben een webinar gegeven met bijna 100 deelnemers. Ik heb over mijn bevindingen twee blogjes geschreven (blog 1 en blog2).

Ook heb we met de docenten mooie boodschap voor de leerlingen gemaakt. Alle docenten hebben 1 woord gezegd en ik heb al die woorden achterelkaar gezet in een filmpje. De leerlingen moesten raden van wie welk woord was.

Ik was blij dat we na de mei vakantie weer redelijk “normaal” terug naar school gingen. Met de 1,5 meter afstand natuurlijk. Op twitter zag ik dat er een wedstrijd was voor leerlingen tussen de 10-15 jaar om een #timecapture te maken. Ik dacht dat is een mooie reflectie over de afgelopen periode. Wij hebben het op school opgepakt en twee klassen hebben mooie podcast’s gemaakt. En wat waren we blij dat de brugklas met de hoofdprijs naar huis ging.

We hebben het jaar erg gezellig afgesloten en volgend jaar ga ik weer ICT geven (volgens de nieuwe Digitale Geletterdheid doelen), maar ook D&P. Dus weer voldoende nieuwe uitdagingen. Naast de projecten die al lopen en nieuwe projecten die ik heb aangedragen. Ik heb het gevoel dat ik bij Visio nog veel leuke en mooie dingen ga doen. #watkanwel.

Ik blog regelmatig over mijn Visio activiteiten op mijn blog.

Share this:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *