De afgelopen twee maanden heb ik een aantal lessen Turtlestitch gegeven in een eerste en tweede klas van onze VSO klassen bij de Koninklijke Visio in Grave.
Turtlestich
Turtlestitch is gemaakt door Andrea Mayr en is een website waar je met blockcoding een patroon kan maken wat je kunt exporteren (.dst bestand) en op een usb kan zetten. Deze kun je hierna laden in de borduurmachine en deze borduurmachine gaat hem dan borduren. Leerlingen kunnen zo materiaal en de kleur(en) kiezen. Ik heb hier vorige jaar ook al een project mee gedaan. Het leuke van deze tool is dat de output een geborduurd product is wat onze leerlingen kunnen voelen en aanraken. Over het algemeen is de output van programmeer omgevingen een afbeelding op de computer. Dat is voor onze leerlingen (met een visuele beperking) lastig. Het mooie van deze tool is dat je wiskundige begrippen (onderzoek van de Warwick University) en het denken in stappen kunt stimuleren. Dit jaar had ik de hulp ingeroepen van Annemiek van Leendert dit een autoriteit is op het gebied van Wiskunde en onze visueel beperkte leerlingen. Het leek haar enorm leuk om hier aan te sluiten, want ze zag direct mogelijkheden en linken naar wiskunde.
De lessen
Ik had een globale indeling van de lessen.
- Les 1: Aanmelden in de klassenomgeving en starten met het maken van een vingerpoppetje. Dit aanmelden en onze leerlingen de weg laten vinden in de online omgeving kost altijd iets meer tijd. Ze moeten de blokken groter zetten, de kleuren aanpassen, zodat ze alles beter kunnen zien.
- Les 2: Verder met hun poppetjes maken, kleuren kiezen en borduren. Hun poppetjes versieren en mee naar huis nemen.
- Les 3: Starten met de basis projecten waarin een cirkel, vierkant, driehoek en ook tekst zit. Je merkt dat ze langzaam maar zeker wat meer handigheid krijgen met de online omgeving. Ze zijn eerder aan de slag. Hoewel ze nog echt moeten zoeken naar de verschillende blokken komen er al resultaten uit de borduurmachine en je ziet dat ze proberen te experimenteren.
- Les 4: nu ze de basis vormen een beetje begrijpen is het tijd om een eigen project te maken. Hiervoor had ik een korte beschrijving gemaakt waaraan het project moet voldoen.
- Les 5-6: De leerlingen hebben gewerkt aan hun projecten. Leerlingen die snel klaar waren hebben elkaar geholpen. En samen met Annemiek hebben we de leerlingen ook uitgedaagd om hun projecten nog mooier en beter te maken.
- Les 7: We hebben het project afgesloten met een mondelinge bespreking, hun projecten meegegeven en met de ClassWise app hebben gestest en in LessonUp hebben we open vragen gesteld.
Braille aanpassingen
Voor onze braille (leerlingen die niets of bijna niets zien) is de TurtleStitch niet toegankelijk en omdat mijn collega Don van Dijk ook aansluit hebben we nog meer aanpassingen gemaakt dan vorige jaar.
De resulaten
De online group met de projecten van de leerlingen
Volgend jaar anders
Volgend jaar gaan we dit project natuurlijk weer doen. Er zijn wel een aantal dingen die ook weer anders wil. Vooral door de gesprekken met Annemiek. Meer koppeling naar wiskunde, blokken laten herhalen, misschien alleen een handpoppetje laten maken. Hierin zit zo veel. Minder kleuren en minder steken. Alles op papier borduren. Dan is er ook geen verschil. En ik kwam er deze week weer achter dat ik al eens een programma voor de borduurmachine heb gemaakt in Hedy. Dit ga ik dit jaar weer eens proberen. Ook ging het bij het borduren nog wel eens mis. En ook de klik aanzetten bij instellingen, dan hoor je als de blokken goed aan elkaar zitten.