Deze week was ik met twee collega’s in Rotterdam bij de bijeenkomst van SLO over de actualisatie van de kerndoelen. De laatste kerndoelen zijn van 2006 (en er is een keer een poging gedaan tot actualisatie (curruculum.nu) in 2019 en daar was ik ook al al bij betrokken). Maar nu vol goede moed zijn er nieuwe doelen op komst. Ze gaan alle kerndoelen aanpassen (nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap, digitale geletterdheid, bewegen en sport, kunst en cultuur, mens en maatschappij, mens en natuur en moderne vreemde talen). De eerste 2 zijn al een stapje verder en deze gaan bijna naar de regering. Burgerschap en Digitale Geletterdheid zijn nu dat er commentaar vanuit het veld op mag komen.
De bijeenkomst was in Rotterdam en na een intro gingen we in kleine groepen bij elkaar zitten om alle 9 kerndoelen stuk voor stuk langs te gaan en in een “spelvorm” te kijken in hoeverre deze conceptkerndoelen bij het onderwijs aansluiten of niet. Er waren 3 keuzes op het bord (Dit sluit aan, Dit sluit enigszins aan, Dit sluit nog niet aan). Dit was een mooie manier om met elkaar in overleg te gaan over deze concept kerndoelen.
We gaan dit spel nu allemaal op onze scholen ook spelen en we moeten feedback geven. Zo krijgen ze veel informatie over de doelen. Het is leuk om er zo mee bezig te zijn.
