De afgelopen twee maanden heb ik een aantal lessen Turtlestitch gegeven in een tweede en een derde klas van onze VSO klassen bij de Koninklijke Visio.
Turtlestich
Turtlestitch is gemaakt door Andrea Mayr en is een website waar je met blockcoding een patroon kan maken die je kunt exporteren (.dst bestand) en op een usb kan zetten en deze kan laden in de borduurmachine. Deze borduurmachine gaat hem dan borduren. Leerlingen kunnen zo het materiaal en de kleuren kiezen. Ik heb hier al eerder over geschreven en ook al een workshop in Nederland en België mee gegeven. Het leuke van deze tool is dat de output een geborduurd product is wat onze leerlingen kunnen voelen en geen afbeelding op de computer. Het mooie van deze tool is dat je wiskunde (onderzoek van de Warwick University) en het denken in stappen kunt stimuleren.
De lessen
Ik had een globale indeling gemaakt met zes lessen die ik er aan wilde besteden.
- Les 1 – Introductie van turtlestitch en de mogelijkheden. Aanmelden met de gemaakte gebruikers naam en wachtwoord. Openen van een basis project van waaruit gewerkt kan gaan worden.
- Les 2 – Uitleg over de basis code, herhaling, spiralen kiezen van kleuren.
- Les 3 – Uitleg over de coördinaten van het borduurvlak en de x-as en y-as en de hoeken die de turtle maakt.
- les 4 – Maken van een eigen project met je eigen inbreng. De eerste projecten komen uit de borduurmachine.
- Les 5 – De leerlingen maken hun projecten af en ik heb ze thuis op de borduurmachine gemaakt.
- Les 6 – Afsluiten met kijken naar elkaars projecten en een quiz in LessonUp over de coördinaten, x-as en y-as en over wat je hebt geleerd.
Toegankelijkheid
Jammer genoeg is de website niet toegankelijk genoeg. De leerlingen kunnen de kleuren instellen en ze kunnen de blokken groter maken. Maar er zijn geen snel toetsen, wat ze helpt door het menu te tabben, of op een snelle manier met sneltoetsen op bepaalde plaatsen te komen. Ook worden de blokken niet voorgelezen dus hebben ze geen idee wat de blokken doen. Nu gaat de website helemaal aangepast worden, dus hopelijk kunnen we daarvoor wat tips geven. Ik kreeg via de online turtlestitch community veel tips waaronder een speciaal project waarmee je braille kunt borduren wat gemaakt is door Jadga Hügle.
Aanpassingen voor onze leerlingen
Ik heb voor onze leerlingen een aantal aanpassingen gedaan.
- Ik heb een basis project gemaakt waar ze met een spatie balk het scherm leeg kunnen maken en met de cijfers 1 t/m 9 basis projectjes kunnen laden. (lijn, vierkant, cirkel, driehoek, tekst etc). Dit basis voor dit project komt van de start kaarten die vertaald zijn door Cobie van der Ven.
- Ik heb een group aangemaakt binnen turtlestitch en hierin heb ik de leerlingen met een wachtwoord toegevoegd. Zo konden we snel aan de slag en de leerlingen kunnen zo elkaars vorderingen bij houden. Ook kon ik zo eenvoudig mee kijken met hun projecten.
- Een groot voordeel van deze group was ook dat de oudere klas in actie kwam toen ze zagen wat de jongere klas aan het maken was.
- Ik heb de 9 basis code’s uitgeprint groot geprint in block code, dit laten plastificeren en hier ook in braille de code opgezet. Tevens heb ik hierop ook een geborduurd voorbeeld opgezet.
- Ik heb ze geleerd hoe je binnen turtlestitch bij instellingen, en blokken inzoomen de programmeer blokken een stuk groter kan maken. Dit werkt ook heel goed bij met maken van lesmateriaal om een betere kwaliteit te hebben voor de afbeeldingen.
- Ik heb op een A3 vel een overzicht gemaakt van de coördinaten van het borduurvlak met een wijzer die je kunt draaien. Zo kregen ze beter inzicht in de X-as en Y-as en hoe je de turtle om welke hoek moest laten draaien.
- Ik heb een stevige koffer gekocht waar de borduur machine in vervoerd kan worden.
Wat heb je geleerd
De laatste les hebben we uitgebreid elkaars project bekeken en bewonderd. In de tweede klas hadden de leerlingen er thuis ook nog kraaltje toegevoegd. Ik had een LessonUp gemaakt met kennis en reflectie vragen. Het viel me op dat de meeste leerlingen de kennisvragen allemaal goed hadden over de coördinaten en de x-as en y-as. Bij de reflectie vragen kwamen er wel leuke dingen uit. Ze vonden het ook erg leuk om dingen zo zelf uit te zoeken. Ook verheugen ze zich nu al op het blok van het einde van het jaar, dat zelf mogen kiezen wat ze gaan doen.
Wat heb ik geleerd van dit project
Ik heb zelf ook veel geleerd van dit project. Voor mij was dit mijn eerste project met leerlingen en turtlestitch. De volgende keer zou ik het volgende wel weer doen: een group maken met de leerlingen, de gemaakte projecten ophangen op school, de braille leerlingen er meer bij betrekken, met een evaluatie/toets afsluiten, het gemaakte lesmateriaal weer gebruiken.
De volgende keer zou het volgende niet meer doen: de leerlingen niet meer zoveel verschillende kleuren laten kiezen, de projecten thuis borduren (dit moet tijdens de les of op school, zichtbaar voor de leerlingen), de online projecten van andere laten zien (dit gingen ze al snel kopiëren zonder eigen inzicht).
Het gemaakte materiaal
Je kunt het door mij gemaakt materiaal (inclusief de coördinaten van het borduurvlak en braille voor op het materiaal) hier downloaden.