Eind augustus was ik in Cambridge voor Scratch Europa congres. Er waren zon 300 mensen uit bijna 100 landen bijeen die allemaal affiniteit hebben met Scratch.
Op vrijdagmiddag kwamen ik samen met Sandra Legters aan en we zijn in de middag eerst wat gaan sightseeing in Cambrigde. Eind van de middag was de opening van het congres en was er een bijeenkomst van mensen die leuke tips en trucs vertelde hoe zij bezig zijn met scratch. Bijvoorbeeld op een tablet (daar heb je geen toetsenbord en is het lastig om een poppetje te laten bewegen). We zijn daarna met een Nederlandse delegatie uit eten geweest. Dit was heel gezellig en leerzaam.
Op zaterdagochtend begon het dan echt met een lezing van Mitch Resnick Hij liet een aantal projecten zien vanCrazy Nimbus. Ze maakt ook erg leuke projecten en via een filmpje vertelde ze ook wat Scratch en de Scrach community haar had gebracht Ook kwamen de 4P’s weer voorbij (Projects, Play, Peer, Passion). Je ziet hoeveel gebruikers van de site er zijn, 10.000.000 in 2018. Om docenten te helpen met het geven van creatieve lessen met hun leerlingen in Scratch is er deze site met mooie voorbeelden. https://learn.media.mit.edu/lcl/ Deze site ga ik zeker eens goed bekijken en uitproberen.
Hierna was ik in de bomvolle workshop van micro bit en scratch. Hij werd gegeven door Greg van MIT. Er was een korte inleiding met de mededeling dat er een speciale scratch link komt voor chrome books zodat zij ook met externe modules aan de slag kunnen. Ook komt binnen kort ook een extra blok om P0, P1 en P2 te kunnen gebruiken. Als je een workshop geef, koppel dit aan een onderwerp, ga bij de “pound shop” langs en start heel eenvoudig. Ze hadden hiervoor hele kleine kaartjes met 2 regels code die ze uitdeelde. Probeer dit maar. En dan verder. Het was super leuk, speels en heel veel enthousiasme. Link naar scratch link en de special hex file die op de micro:bit moet staan. Iedereen was lekker enthousiast en wilde eigenlijk niet weg.
Na de lunch was ik bij de machine learning workshop van Nicholas Hughes. Hij gaf een korte intro over hoe machine learning werkt. Je moet bij een computer veel data invoeren, dan kan hij langzaam maar zeker eigen beslissingen nemen. Toen gingen we aan de slag op de site van machine learning for kids . We moesten een aantal argumenten blokken aanmaken en in deze blokken tekst zetten. Bijvoorbeeld bij licht aan: aan, uit, licht aan, aan licht etc. Hierna werd de data geladen en konden we een sjabloon openen en kwamen we in scratch terecht (je kon ook kiezen voor een andere omgeving). En konden we de scratch code invoeren. En konden we de “lamp” aan en uit doen. De workshop zat bomvol en het lijkt mij leuk om dit te doen voor VO leerlingen.
Ik bleef daarna in het lokaal zitten, waar we mochten daarna aan de slag met de nieuwe tactile gadget die het Scratch team aan het ontwikkelen is. De Scratch GO. Chris had hem 2 jaar geleden ook al gezien, hij is nu verder ontwikkeld maar nog niet klaar. Het is net zo groot als een jojo. Het heeft een lichtsensor, kan geluid maken, motion detectie. En een start en stop knop en er zit geluid in. Binnen een special scratch (nog in beta) kun je het blok scratch go toevoegen en aan de slag. Net als in de micro:bit scratch workshop hadden ze 2 kleine kaartjes zodat je direct resultaat had met de scratch go. Hierna hadden ze een tafel vol met gadgets en moesten we iets maken. Dus Chris en ik gingen helemaal los. Hij gaat waarschijnlijk zo’n 50 dollar kosten. En het is een prachtige gadget voor 10-12 jarige.
Op zaterdagavond was er een diner waar ik lekker veel met verschillende mensen heb gesproken. Ik heb vooral de banden aangehaald met de microbit foundation en de nederlanders. Op zondag ochtend was er een sessie over smarthomes en scratch outside. Maar we gingen niet buiten sporten wat ik dacht nav de beschrijving. Nadenken over een smarthome met leerlingen is wel super leuk.
Hierna was i bij de workshop van Tina Quach van MIT die een tool ontwikkeld voor blinde kinderen. Ze heeft een omgeving gemaakt waarin blinde kinderen commando’s geven en dit wordt omgezet in een programma. Ze kunnen het ook intypen met een braille keybord. Coding with Codi en hier is een korte handleiding. Het werkt nog niet perfect, maar ik kreeg er geluid uit. Alle scratch geluiden zitten er in. Maar je kunt ook bijvoorbeeld om een compliment vragen.
Toen was het congres voor ons min of meer achter de rug. We moesten weer met de trein naar het vliegveld om een vlucht te halen naar Nederland. Vol energie, ideeën, nieuwe vrienden en contacten gingen weer naar huis.