Voor een programmeer project in groepen 7/8 van SPO Venray heb ik een mooi programma gemaakt. De dag begon met een korte uitleg over wat is programmeren en hierna deden we de hagelslag robot. Hierna gingen we aan de slag met de basis van de micro:bit en leerden ze hun naam, een animatie en geluid op de micro:bit verschijnen. Hierna deelde ik de geekservo’s uit en maakten we de code voor deze speciale servo motoren die je kunt aansluiten aan de lego. Als alle servo motren werkten gingen ze in tweetallen aan de slag om iets te maken met de micro:bit, servo motoren en lego. Ook moest deze “robot” een functie en een naam krijgen. Een half uur voor tijd was het kijken naar elkaars projecten en als alles opgeruimd was (en er was nog tijd over) dan had ik nog een kahoot.
Wat heb je nodig?
- De Lego Geek Servo motor (deze lego geek servo motoren kun je eenvoudig koppelen aan technisch lego). Ik had aan deze motoren alvast male krokodillenbek kabels vast gemaakt. De groene motoren kunnen 360 graden draaien en de grijze kunnen 180 graden heen en weer gaan.
- een micro:bit
- Een doos technisch lego (deze scholen hadden allemaal lego wedo sets)
- Male krokodillenkabels
- Eventueel wat LED lampjes en nog meer Krokodillenbek kabels voor extra fun
Voorbeeld code’s voor de micro:bit
- Eenvoudige 180 Servo die heen en weer gaat.
- Servo 360 die rond draait en stopt met knoppen
- Een waarzegger: Hij kiest willekeurig links of rechts.
- Verstoppen. Hij komt omhoog als er licht is.
Gemaakte projecten op deze scholen
Tips
Bij de micro:bit en servo motoren altijd opletten dat de batterij goed vol is, of dat hij verbonden blijft met je computer. Let op bij het aansluiten van de servo aan de micro:bit dat je de juiste kabels gebruik. Het is handig om de servo te verbinden met de P1, dan kun je de P0 nog gebruiken voor muziek.
Het was een ontzettend leuk project waarin ik natuulijk de eerste keren een beetje moest zoeken naar een goeie tijdsindeling. Ik was in het begin te lang bezig met de hagelslag robot. Maar de praktijk wees uit dat de leerlingen al voor de lunch iets gebouwd moesten hebben met de lego dozen en de micro:bit, anders kwam er niet zoveel uit. Je ziet ook in de filmpjes dat de projecten steeds beter en uitgebreider werden. Soms moesten twee groepjes met 1 lego wedo doos doen, maar dat lukte ook altijd wel. Ik merkte dat het steeds belangrijker werd om naar elkaars project te kijken. Vieren wat heb je bereikt. En natuurlijk moesten de Lego dozen weer opgeruimd worden en mijn doosjes micro:bit moesten ook weer op orde zijn aan het einde van de les. De kahoot was altijd een feestje. Ik hoop dat ik zo’n project volgend jaar weer mag doen.